4. Vervolg: Het is uw burgerplicht.
Op 14 dagen tijd is tijdens de lente een heel land, een heel continent, bijna de hele wereldbevolking getraind om de meest fundamentele behoeften te onderdrukken: warm menselijk contact, een hand geven, een knuffel, je lief opzoeken, een kind op schoot, een schouderklopje voor een student, kinderen laten samen spelen, nabijheid, samen zijn … onder het mom van ‘Je kan hierdoor levens redden ! ’Het is uw plicht van burgerzin te tonen … Op mijn wandeling kom ik een dame tegen die haar terminale hond niet mocht laten verzorgen omdat de dame hoestte en de huisarts haar beval ‘burgerplicht’ na te komen: thuis blijven met een creperende hond. Op 25 oktober lees ik dat Carine Knapen een medewerker van Sciensano van een schitterend antwoord dient. Marc Boschmans van Sciensano beweerde dat kritische opmerkingen over de cijfers zorgen dat 'wij de regels niet volgen’.
Mijn moeder zit vandaag voor dag 10 in haar isoleercel opgesloten. Wellicht vol sedatieve medicatie, want mijn dappere mama kennende zal ze de boel afbreken uit protest. Mijnheer Boschmans, ik heb mijn moeder sinds 10 maart 5 keer gezien. Ze is te hulpbehoevend om bij mij te wonen, want anders was ik haar al lang gaan halen uit haar gevangenis. Ik heb haar begin juli voor het laatst gezien. Lees mijn vorige post en dan weet je dat ik totaal in het ongewisse ben over het lot en de toestand van mijn moeder. Hoezo, wij volgen de regels niet …
Er komt een drama op ons af als het gaat over het nieuwe coronavirus. Dat zegt Wim Derave, professor inspanningsfysiologie aan de U Gent. In een brief naar "de medemens" haalt hij uit naar mensen die de maatregelen van de overheid niet serieus nemen. "Je kan het leven van een medemens redden. Wees niet egoïstisch." (15 maart 2020)
Ja, wie wil er nu de oorzaak van zijn dat een ander mens dood gaat ? En die eerste dagen dat de storm Corona over ons land raast, kan ik als burger nog niet meteen inschatten of de draconische maatregelen die door een klein groepje wetenschappers en politici gestuurd worden, echt nodig zijn. Dus ik volg. Ook ik ga een beetje extra voeding kopen … Er wordt immers gesproken van een gevaarlijk virus en de beelden in Italië doen ons huiveren. (Wat niet wordt verteld is dat Lombardije een heel hoge luchtvervuiling kent. En dat 5G daar al uitgerold was, wat vanwege de interactie met onze persoonlijke elektromagnetische velden belastend is voor de immuniteit.) Ik heb even tijd nodig gehad om te volgen en voor ik het wist was ik een beetje mee in de collectieve hysterie, angst en hypnose. Kerklokken in mijn dorp luiden elke avond om 20u de noodtoestand af en een luidspreker schalt op een avond door de straten: “Blijf a.u.b. in uw kot. Geen hysterie !” klinkt een stem in de avondstilte. Hmm, hmm … wie creëert hier hysterie en een oorlogsgevoel ? Deze op diep menselijk en affectief vlak onmenselijke situatie gaat stinkende wonden in ons zielenleven slaan of her traumatiseren, dat weet ieder die met zijn hart kan kijken … En dit alles vanwege een hoe gevaarlijk virus ? Het is maar het zielenleven …
Professor Mattias Desmet, professor klinische psychologie aan de Universiteit Gent stelt op 25 maart (De angst voor het coronavirus is gevaarlijker dan het virus zelf) dat onze angst voor het coronavirus niet enkel op feiten is gebaseerd. Het virus is gevaarlijk, zegt hij (Is het echt gevaarlijker dan een ander stevig griepvirus ?) maar er schuilt een diepere existentiële crisis achter onze angstgevoelens. De maatschappij was al langer aan het wegglijden in een spiraal van angst en psychisch onbehagen. Dat fenomeen aanpakken is de echte uitdaging van de coronacrisis. Het hoeft niet meer gezegd: onze maatschappij … is in de greep van een verhaal over een virus – een verhaal dat ongetwijfeld op feiten gebaseerd is. Maar welke? Het verhaal wordt vooral geconstrueerd door een angst en psychische ontreddering die al geruime tijd in alle geledingen van de maatschappij aan het groeien was.
Een lieve moeder uit mijn vriendenkring huilt omdat ze haar kleuter nu moet leren om afstand te houden van een ander kindje want dat kan ‘besmettelijk’ zijn. In mijn lagere schooltijd werd er zo gepest: “Eikes, gij zijt besmettelijk”. Welke impact gaat het op onze kinderen hebben nu alles ademt (voor zover dat kan met een mondmasker) dat de lichamelijkheid van de ander gevaar inhoudt ? Grondig, degelijk, duurzaam, warm lichamelijk, hartelijk, maakt plaats voor twee angstige ogen in een hallucinant brave new world straatgebeuren. Het is maar een kindje dat zijn moeder niet herkent met een mondmasker op … zo belangrijk is het spiegelen van een kind nu ook weer niet. Het is maar voor even …
In een prachtig interview voor café Weltschmerz beschrijft Jan Storms einde oktober hoe de pathologie van psychopaten ontstaat en hoe hun destructief, zichzelf toegekend recht op wraak ingebed is in dit beleid; we leven in een pathocratie. Mijn hart bloedt als ik hoor dat mijn pas bevallen moeders een mondmasker moeten dragen en hun kind die eerste belangrijke inprentingsmomenten dus niet kunnen spiegelen. Ik beoefen al 20 jaar het haptonomisch begeleiden van zwangere echtparen en jonge gezinnen. Ik meende al die tijd dat mijn werk essentieel is: voelen en bewegen zijn immers de pijlers waarop de hele ontwikkeling rust. Gezond pre- en postnataal leven op alle niveaus zijn de basis van een gezonde maatschappij. Maar ik mag/kan mijn job nog nauwelijks uitoefenen. Nochtans is mijn werk preventief wat betreft het ontwikkelen van ‘verongelukte kinderen’ zoals Jan Storms ze noemt. De voedingsbodem voor psychopathie is nu zeer groot. Nu ontstaan de diepe trauma’s van niet in verbinding kunnen zijn. De pathocratie houdt zichzelf in stand.
Er brandt de hele dag een kaars voor mijn moeder. Ze crepeert als een hond en ik kan niets concreet voor haar doen. Dit heeft zij niet verdient. En al die andere ouderen evenmin. Het is te pijnlijk om me voor te stellen hoe het er in het WZC aan toe zal gaan. Kwetsbaren beschermen ? Een team vormen als bevolking terwijl we op alle niveaus verdeeld en gescheiden worden ? Wij worden wreed misbruikt. De bevolking wordt verkracht. De wreedheid is nu gelegitimeerd. Heer, verlos ons.